دو اسطوره بزرگ ایران زمین(شجریان-مشکاتیان)

امروز 30 شهریور،دومین سالگرد اسطوره بزرگ سنتور ایران زنده یاد استاد پرویز مشکاتیان است.در وصف او بسیار بزرگان گفته اند و زبان همچنان قاصر است.همین سخن از استاد شجریان مارا بس که:

پرویز مشکاتیان برای روزگار ما نغمه‌های بسیار پرداخت و یاد آن سال‌ها را با هنر خود در حافظه ما ثبت کرد.
موسیقی او در فراز و نشیب روزگار همراه ما بود، با محنت ما گریست، با شادی‌های ما شادی ‌و با شور و امید ما همدلی کرد. در آثار او صدای قلبی را می‌توان شنید که برای وطن و آزادی می‌تپد. کمتر هنرمندی را توان آن است که رنج‌ها و آرزوهای مردمش را در هنر خویش بازتاباند و ترجمه‌ی صادق و راستین زمانه خود باشد.
پرویز یکی از این اندک‌شماران است، موسیقی‌دانی که ذوق تصنیف‌سازیش، مهارت گروه‌نوازیش، لطافت شاعرانه‌اش و تعهدش به آرمان‌های مردم، خاطره او را در هنر ایران زمین ماندگار خواهد ساخت.

 

 

 

 نغمه هایت و  مضراب های آبشارگونه ات را هیچگاه فراموش نخواهیم کرد.

 

واما:

اول مهرماه زادروز تولد دیگر اسطوره بزرگ ایران استاد شجریان است.او را میتوان پرکارترین استاد موسیقی ایران زمین نامید.کسی که از هیچ زحمتی در خدمت به موسیقی ایران کوتاهی نکرد.به قول یکی از دوستان نقش شجریان در احیای موسیقی اصیل ایرانی همچون نقش فردوسی دراحیای زبان فارسی است.نگاهی اجمالی به آثار استاد بیانگر این مطلب میباشد.اگر اهل فن هم نباشی و از آثار او شناختی نداشته باشی باز جذبه صدای او تو را خواهد گرفت.چه برسد به اینکه بدانی او چه نقش مهمی در احیای دستگاه های موسیقی ایرانی و آوازهای آن و تک تک گوشه های این دستگاه ها و آوازها داشته است.

 

استاد شجریان در هر کجا باشی هیچگاه فراموشت نخواهیم کرد.

71امین سال تولدت را تبریک میگوییم.عمرت طولانی باد.

تصنیف شیدایی با صدای استاد شجریان- سنتور استاد مشکاتیان و تنبک ناصر فرهنگفر در بک گراند وبلاگ تقدیم به شما

 

 

   + حسین پور - ۱:٢۱ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٦/٢٩

مرغ خوشخوان اثر جدید محمدرضا شجریان ۲۸شهریور منتشر می گردد

آلبوم جدید محمدرضا شجریان و گروه شهناز با عنوان « مرغ خوشخوان » در تاریخ دوشنبه بیست و هشتم شهریور ۱۳۹۰ در سراسر ایران توسط شرکت فرهنگی و هنری دل‌آواز منتشر می گردد.
این اثر ساخته محمدرضا شجریان و تنظیم مجید درخشانی در دستگاه شور و آواز ابوعطا بر روی اشعار مولانا، حافظ و بابا طاهر است  و آوازهای آن مربوط به اجرای  کنسرت  سال ۱۳۸۷ در تالار کشور تهران بوده و اجرای ارکستری بصورت گروهی در شرکت دل‌آواز ضبط گردیده است.
فروش عمده این اثر توسط شرکت دل‌آواز به شماره تلفن ۷۷۵۰۶۶۱۰ از تاریخ  دوشنبه بیست و هشتم شهریور۱۳۹۰ آغاز می‌گردد.
علاقه‌مندان به خرید تکی می‌توانند این اثر را در همین تاریخ از فروشگاه‌های معتبر و کتابفروشی‌های سراسر ایران تهیه نمایند.
همچنین جهت خرید و سفارش به صورت تلفنی از سراسر ایران میتوانند با دل‌پخش به شماره تلفن ۸۸۷۳۷۱۵۰ تماس حاصل نمایند.


روابط عمومی شرکت فرهنگی و هنری دل‌آواز

   + حسین پور - ٩:۳٤ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/٦/٢۸

دومضراب چپ (علیرضا جواهری)

با سلام.امروز تو یکی از سایت ها مطلب جالبی را دیدم از جناب آقای علیرضا جواهری که گفتن آن برای سنتورنوازان عزیز خالی از لطف نیست.http://www.chakadmusic.com

چهار مضراب شور حبیب سماعی از چهارمضراب های معروف برای سنتور است که در صفحۀ شور شهناز به همراه آواز پروانه اجرا و ضبط شده است.

 

 پایۀ این چهارمضراب بعدها الگوی بسیاری از قطعات و چهارمضراب های دیگر قرار گرفت و بعدها شکل های کامل و پیچیده تری نیز به آن افزوده شد.

  در حالات اولیه از این پایه به صورت ساده، یا به صورت مضراب پاملخی و تریوله و بعدها با استفاده از دومضراب چپ استفاده شده است.

از این چهارمضراب روایت های متعددی ازجمله ابوالحسن صبا، حسین صبا، قباد ظفر، مهدی ناظمی و … وجود دارد.

 

چهارمضراب شور حبیب سماعی به روایت ابوالحسن صبا:

 

چهارمضراب شور حبیب سماعی به روایت حسین صبا:

 

اجرای این چهارمضراب در مرحلۀ بعدی به صورت زیر است:

 
 
این قطعه البته در سال های متمادی با تنظیم فوق توسط هنرمندانی چون حسین صبا ، فرامرز پایور، مجیدکیانی، رضا شفیعیان، مهدی ناظمی، قباد ظفر و … اجرا شده است.

همان طور که ذکر شد این قطعه بعد ها به عنوان الگوی ساختاری بسیاری از چهارمضراب ها قرار گرفت و به تدریج شکل پیچیده تری به خود گرفت.

یکی از این برداشت ها چهارمضراب شور «فرامرز پایور» در کتاب «سی قطعه» است که تحت تأثیر همین قطعه با شکلی متکامل و ساختاری نوین ارائه شده است. برای بررسی ویژگی های ساختاری این قطعه ابتدا در دو مرحله ابتدایی پایه این چهارمضراب را مورد ارزیابی قرار می دهیم .

 

در ساده و ابتدایی ترین حالت، پایۀ این چهارمضراب به صورت زیر خواهد بود:

 
 
در مرحله بعدی می توان سَرِ مضراب را به این پایه افزود که نت آن به صورت زیر است:
 
 

حال می توان در انتهای هر پایه به جای یک مضرای چپ از دو مضراب چپ استفاده کرد که این امر به دو صورت میسر است. ۱-مضراب پاملخی به صورت تریوله ( در کتاب سی قطعه چهارمضراب از همین شیوه استفاده شده است) ۲- دومضراب چپ که در این صورت دو نت انتهایی که با مضراب چپ اجرامی شوند به صورت سه لاچنگ نوشته می شوند. حال به نت قسمتی از چهارمضراب شور پایور دقت نمایید:

 

چهارمضراب شور به صورت پاملخی

 
چهارمضراب شور به صورت دومضراب چپ

سال ها بعد از ساخته شدن این چهارمضراب توسط فرامرز پایور چهارمضراب دیگری توسط پرویزمشکاتیان ساخته شد که براساس همین پایه حرکت می کرد و از لحاظ جمله بندی و ساختار کاملاً تحت تاثیر همین اثر بود. پایۀ چهارمضراب شور پرویز مشکاتیان به چند صورت قابل اجراست که در اینجا سه حالت آن از لحاظ محل اجرای دومضراب چپ بررسی می شود. در حالت اول می توان دومضراب چپ را روی سُل طرف سفید اجرا کرد که از لحاظ ساختاری کاملاً شبیه به چهارمضراب کتاب سی قطعه اثر فرامرز پایور می شود. نت این قطعه به صورت زیر است:

 

 

در حالت دوم می توان دومضراب چپ را روی سل پشت خرک اجرا کرد:

در حالت سوم دو مضراب چپ روی نت سُل و دوی پشت خرک به صورت زیرمتغیر خواهدبود.

 

حالا پس از این سه حالت به قسمتی از نت  چهارمضراب شور ساخته پرویز مشکاتیان دقت نمایید:

 

می بینیم که این دو قطعه از لحاظ ساختار و فرم اجرا کاملا شبیه به هم هستند. برای همین به مقایسۀ دو جمله از هر دو چهارمضراب می پردازیم، تا مشخص شود حتی جمله بندی این دو اثر بر مبنای یک ساختار مضرابی صورت گرفته است. به این جمله و نوع مضراب ها از  چهر مضراب شور فرامرز پایور دقت کنید:

 

حالا به جمله ای از چهارمضراب شور پرویز مشکاتیان توجه کنید که بر اساس همان موتیف چهار مضراب اول ساخته شده اس

 

 معرفی بیشتر دومضراب چپ
دومضراب چپ همان طور که قبلاً هم معرفی شد، یکی از تکنیک های متداول در سنتور نوازی است که از دو مضراب اقتباس شده و حالت اجرایی آن شبیه سرمضراب است.

 موتیف زیر نمونه ای از تکنیک دومضراب چپ می باشد:

برای آشنایی بیشتر با حالت صحیح اجرای دومضراب چپ به قطعه گرایلی شستی از کتاب ردیف ابتدایی فرامرز پایور توجه کنید که در این جا سعی شده به دو صورت اجرا شود؛ اول به حالت اصلی یعنی سرمضراب و سپس با دو مضراب چپ.

 
 توجه کنید که در اجرای دومضراب چپ، مضراب چپ باید کاملاً نقش دو نت زینت را با سرعت و ظرافت ایفا کند و از لحاظ شنیداری نباید تفاوتی میان این دو اجرا حس کرد.

 

الف – اجرای گرایلی شستی با حالت سرمضراب (اصلی)

 

ب – اجرای گرایلی شستی با حالت دومضراب چپ

 

یکی از ویژگی های اجرای دومضراب چپ ، آزاد بودن دست راست در حین اجراست برای همین در اجرای دومضراب چپ دست راست به واسطۀ آزادی عملی که دارد می تواند پرش های متعدد داشته باشد.

البته این نکته هم قابل ذکر است که چون در در حین اجرای دو مضراب چپ تمام نیروی دست چپ نوازنده معطوف زینت ها است، برای همین اجرای زینت حتماً باید روی یک نت باشد.

در غیر این صورت باید اجرای مورد نظر ما با سرمضراب طراحی شود. به مثال های زیر توجه کنید:

 

 

یکی از قطعاتی که در آن از این نوع دو مضراب چپ استفاده زیادی شده، چهارمضراب شور می ساخته «اردوان کامکار» است که در نوار «ماهی برای سال نو» منتشر شده است. به قسمتی از نت و اجرای این قطعه توجه کنید.

این قطعه در این جا به دو شکل اجرا شده است؛ در مرحله نخست به صورت ساده از یک مضراب چپ استفاده شده و در مرحلۀ دوم از دوچپ. توجه کنید که هنگام استفاده از دومضراب چپ چقدر لحن کار عوض شده و کار شکل کامل تری به خود می گیرد.

 
منبع و اطلاعات بیشتر:http://www.chakadmusic.com
 
 
 
و اما تقدیم به شما: 
 
بشنوید 4مضراب شور زنده یاد استاد فرامرز پایور(در بالا قسمتی از نت جهت توضیحات ارائه شد،نت کامل در کتاب 30قطعه چهار مضراب موجود میباشد).
 
بشنوید 4مضراب شور زنده یاد استاد پرویز مشکاتیان به همراه گروه عارف از آلبوم مژده بهار(نت این قطعه به همراه نت خزان وسماع آوا در کتاب گل آئین (18قطعه برای سنتور)
مرحوم مشکاتیان موجود میباشد).

   + حسین پور - ۱۱:٠٩ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٦/٢٢

گل های تازه 133

گل های تازه برنامه133

با صدای استاد شجریان(سیاوش)،سنتور زنده یاد استاد فرامرز پایور و ویولن استاد

 رحمت ال.... بدیعی و تنبک استاد محمد اسماعیلی

پیش درآمد و  رنگ از ساخته های استاد فرامرز پایور (شور) به همراه ترانه قدیمی

 چهره به چهره

 

دانلود(حجم2/2 مگابایت- زمان9:41 -فرمت mp3)

   + حسین پور - ۱۱:٤٤ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٦/۱٥

گل های تازه158

گل های تازه برنامه 158

با صدای استاد شجریان(سیاوش)،سنتور زنده یاد استاد فرامرز پایور و ویولن استاد

 رحمت ال.... بدیعی.

پیش درآمد از ساخته های استاد فرامرز پایور به همراه ترانه های به یاد داری و نازار دلی.

غزل از حافظ

دانلود(حجم6 مگابایت - زمان26:12- فرمتmp3)

   + حسین پور - ۱٠:٢٥ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٦/۱۳

آشنایی مختصر با چپ کوک

با توجه به گذاشتن چند کلیپ از جناب آذرمینا(و نیز در آینده) از ردیف چپ کوک بر خود لازم دانستم توضیح بسیار مختصری در مورد ردیف چپ کوک بدهم.

به طور کلی کوک چپ کوک را میتوان کوکی دانست برای افرادی با صدای زیر مانند زنان و کودکان (البته نه مختص زنان و کودکان بلکه بعضی از مردان نیز صدای زیر دارند همانند مرحوم ایرج بسطامی که بسیاری از آوازهای ایشان در ردیف چپ کوک میباشد).

معمولا اختلاف چپ کوک و راست کوک پنج نت است(به عیارتی درجه پنجم).به طور مثال اگر در راست کوک،تونیک دستگاه شور را سل فرض نماییم که معمولی ترین شوری است که روی سنتور اجرا میگردد(شاهد آن نیز سل میباشد)درجه پنجم آن (ر) میباشد که این نت تونیک دستگاه شور در چپ کوک میباشد.

و مثالی دیگر:در دستگاه همایون راست کوک،تونیک لا کرن میباشد و چنانچه تونیک در چپ کوک را بخواهیم درجه پنجم آن می کرن می باشد که نت شاهد نیز هست.

و به همین ترتیب دیگر دستگاه ها و آوازها نیز چپ کوک مشخصی دارند.

البته استثناء هایی هم وجود دارد که به دلیل پیچیدگی مطلب از گفتن آن صرفنظر مینمایم.

   + حسین پور - ۱٠:٤٦ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/٦/۸

جشن هنر شیراز و استاد شجریان

با عرض سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما عزیزان

جشن های هنر اواخر دهه40 و دهه 50 در شیراز هر ساله میزبان خوانندگان بزرگی چون استاد شجریان بوده است.امروز قسمتی از جشن هنر شیراز در سال 1349 با آواز ایشان و نوازندگی سنتور عباس زندی در دستگاه سه گاه رو براتون میذارم.لازم به ذکر است در گروهی که مشاهده خواهید فرمود بزرگانی چون استاد اصغر بهاری(کمانچه),لطف ال... مجد(تار),حسن ناهید(نی) به اجرای تصنیفی در سه گاه خواهند پرداخت.

 

 

به دلیل تبدیل فرمت,صدا و تصویر کمی باهم ناخوانی دارد که عذرخواهی اینجانب را پذیرا باشید.

 

 

دانلود با دوکیفیت:

 

دانلود(فرمت mp4 - حجم 3/22 مگابایت)

دانلود(فرمت wmv - حجم 8/7 مگابایت)

 

   + حسین پور - ۱:٢٠ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٦/٤